Psykologiliiton tiedotteita

10.10.2018 8.45

Psykologiliitto: Lastensuojelussa tarvitaan psykologista asiantuntemusta

Keskiviikkona 10.10. on Maailman mielenterveyspäivä. Psykologiliitto vaatii lakimuutosta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tueksi. Lastensuojelussa tarvitaan enemmän psykologista asiantuntemusta, sillä se vahvistaa lapsen edun näkökulmaa ja oikeusturvaa.

Lasten ja nuorten sijaishuollon ongelmat ovat herättäneet viime aikoina keskustelua. Esimerkiksi rajoitustoimenpiteitä on käytetty huolestuttavan paljon.

Lastensuojelussa tarvitaan nykyistä enemmän psykologeja, toteaa Psykologiliitto tuoreessa kannanotossaan. Psykologiliiton ammattiasioista vastaava psykologi Vera Gergov huomauttaa, että psykologi on lastensuojelussa erityisesti kehitys- ja traumapsykologisen tiedon asiantuntija.

– Psykologinen asiantuntemus puuttuu lastensuojelun asiakastyöstä, palvelujen suunnittelusta ja työntekijöiden konsultaatiosta. Valitettavan usein lastensuojelun asiakkaat jäävät vaille riittävää tukea mielenterveyteen liittyvissä kysymyksissä. Rajoitustoimenpiteisiin joudutaan usein turvautumaan siksi, että vaikeita tilanteita ei ole pystytty ennakoimaan tai palveluiden suunnittelussa ei ole huomioitu riittävästi lasten ja nuorten tarpeita, Gergov sanoo.

Psykologiliitto vaatii lakimuutosta, jotta psykologit saadaan valtakunnallisella tasolla yhtäläisesti osaksi lastensuojelun henkilöstöä. Tällä hetkellä psykologinen asiantuntijuus mainitaan vain erityisen huolenpidon arvioinnissa. Psykologien hyödyntäminen vaihtelee alueellisesti.

Lastensuojelussa toimii koko maassa vain muutamia kymmeniä psykologeja. Psykologiliiton arvion mukaan tarvittava mitoitus avohuollossa on yksi psykologi 1 000:ta asiakasta kohden ja kodin ulkopuolisissa sijoituksissa yksi psykologi 100:aa lasta kohden. Nykyisten asiakasmäärien pohjalta lastensuojelussa tarvittaisiin 235 psykologia, eli lisäresursoinnin tarve on huomattava.

Maailman mielenterveyspäivää on vietetty vuodesta 1992. Sen taustavoimia ovat Mielenterveyden maailmanliitto ja Maailman terveysjärjestö WHO. Suomessa päivää on tehnyt tunnetuksi Suomen Mielenterveysseura.

Mielenterveyspäivän avulla halutaan herättää keskustelua henkisen hyvinvoinnin edistämisestä sekä mielenterveyden ongelmien ehkäisemisestä ja hoidosta.

Lue Psykologiliiton kannaotto

Lisätietoja
Psykologiliiton ammattiasioista vastaava psykologi Vera Gergov, p. 040 809 8028, vera.gergov@psyli.fi

Nimimerkki