Psykologiliiton tiedotteita

3.5.2018 13.59

Tulevista sote-keskuksista puuttuu mielenterveysosaaminen

Psykologit puuttuvat kokonaan tulevien sote-keskusten palveluista ja henkilökunnasta. Tämä käy ilmi sote- ja maakuntauudistukseen liittyvistä asiakirjaluonnoksista.

Suomen Psykologiliitto on tyrmistynyt suunnitelmista. Mielenterveysongelmat ovat keskeinen syy työkyvyttömyyseläkkeisiin ja sairauspoissaoloihin. Ne aiheuttavat suuria taloudellisia ja inhimillisiä kustannuksia, joten ennaltaehkäisevän työn osuutta tulisi lisätä.

Psykologiliiton puheenjohtajan Annarilla Ahtolan mukaan on ensiarvoisen tärkeää, että kansalaiset ja sote-keskusten ammattilaiset saavat käyttöönsä psykologin osaamista helposti ja matalalla kynnyksellä.

– Sote-keskusten tavoitteet ja palvelut ovat myös mielenterveyden osalta erittäin laajat ja vaativat, eivätkä ne voi toteutua ilman psykologin asiantuntijuutta, Ahtola sanoo.

Ahtola muistuttaa, että ”asiakas kerralla kuntoon”-periaate edellyttää moniammatillista osaamista. Tällä hetkellä yhteiskunnissa hyvin toimivina palveluina pidetyt äitiys- ja lastenneuvola, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, YTHS sekä työterveyshuolto perustuvat terveydenhoitajan, lääkärin ja psykologin osaamiselle.

Keskusteluapua mahdollisimman varhain

Psykologiliiton ammattiasioista vastaava psykologi Vera Gergov huomauttaa, että ihmisen mielenterveys ja sen ongelmat eivät kuulu vain psykiatrian palveluihin. Ne ovat keskeinen osa myös perusterveydenhuoltoa.

– Kun yksilö kohtaa elämänkriisejä tai psyykkistä kuormitusta, hänen tulisi saada hyvinvointia tukevaa keskusteluapua jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin voitaisiin ennaltaehkäistä mielenterveyden häiriöitä, Gergov sanoo.

Psykologi on terveydenhuollon ammattilainen, jolla on laaja osaaminen ihmisen mielenterveydestä ja sen ongelmista. Psykologin ammattitaitoon kuuluu tilanteiden ja ongelmien arviointi, tutkiminen, psykodiagnostiikka, hoitaminen, moniammatillinen yhteistyö ja konsultaatio sekä suunnittelu- ja kehittämistyö. Psykologin työ kohdistuu sekä hyvinvoinnin edistämiseen että ongelmien ehkäisemiseen, tutkimiseen ja korjaamiseen.

Sosiaali- ja terveysministeriön valmisteleman Palvelukuvaus-asiakirjamalliluonnoksen lausuntoaika päättyi torstaina 3.5.2018. Luonnoksessa kuvataan tulevien sote-keskusten tehtäviä ja tavoitteita sote- ja maakuntauudistuksessa.

Lue Psykologiliiton lausunto

Lisätietoja:

Vera Gergov, PsL, erikoispsykologi, psykoterapeutti, Psykologiliitto
P. 040 809 8028, vera.gergov@psyli.fi

Annarilla Ahtola, PsT, erikoispsykologi, puheenjohtaja, Psykologiliitto
P. 040 687 7677, annarilla.ahtola@psyli.fi

Perusterveydenhuollossa työskentelevän psykologin haastattelu- ja kuvausmahdollisuus:
Seppo Kari, konsultoiva psykologi, Helsinki
P. 040 589 2806, sekari99@gmail.com

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *