Psykologiliiton tiedotteita

22.5.2018 10.08

Vuoden psykologi 2018 on Kirsi Ikuli

Kirsi Ikuli on tehnyt merkittävää työtä diabeteksen hoidon parissa. Hän auttaa ihmisiä sopeutumaan vaativaan sairauteensa ja jaksamaan sen hoidossa. Ikulin viesti on, että diabeetikolla kannattaa olla itsemyötätuntoa.

Yli puoli miljoonaa suomalaista sairastaa diabetesta. Sen hoitokustannusten osuus Suomen terveydenhuollon kokonaismenoista on noin 15 prosenttia.

Suomen Psykologiliitto valitsi Vuoden psykologiksi Kirsi Ikulin, joka työskentelee Tampereen kaupungin diabetesvastaanotolla. Aikaisemmin Ikuli toimi Diabetesliitossa.

Psykologiliiton puheenjohtajan Annarilla Ahtolan mukaan Tampere on esimerkki diabeteksen edistyksellisestä hoidosta, sillä siellä muun muassa hoitoväsymykseen ja mahdollisiin diabetekseen liittyviin pelkoihin saa psykologin tukea. Näin ei ole kaikissa kunnissa.

– Diabeteksen hoidon onnistuminen on keskeinen kysymys niin inhimillisesti kuin myös taloudelliselta kannalta sairauden yleisyyden vuoksi. Kirsi Ikuli on tehnyt tärkeää ja uraauurtavaa työtä tällä kentällä, Ahtola kertoo valinnan perusteista.

Tyypin 1 diabeteksessa psyykkisillä tekijöillä on huomattava vaikutus hoitotasapainon saavuttamisessa. Toisaalta psyykkiset tekijät ovat tärkeitä myös tyypin 2 diabeteksen ehkäisemisessä elintapamuutoksilla.

– Diabetes on omahoitoon nojaava sairaus, jolloin motivaatio, sairauteen sopeutuminen sekä hoitoon tai esimerkiksi verensokerin liialliseen vaihteluun tai lisäsairauksiin liittyvät pelot näyttelevät osaa kokonaisuudessa. Psykologin tarjoamalla hoidolla on tärkeä merkitys, Ahtola sanoo.

Ikuli korostaa toivoa ja ”riittävän hyvää”

Tyypin 1 diabetesta sairastavia on Suomessa noin 50 000. Tyypin 2 diabetesta sairastaa noin 300 000 henkilöä, ja arviolta 150 000 sairastaa sitä tietämättään.

Kirsi Ikuli auttaa vastaanotollaan tyypin 1 diabeetikkoja sopeutumaan sairauteensa ja jaksamaan sen omahoidossa.

– Jokainen suhtautuu ja sopeutuu asiaan omalla tavallaan. Tyypin 1 diabetes on usein alussa järkytys: mitä tämä tarkoittaa, miksi juuri minä sairastuin ja miten pärjään sairauteni kanssa jatkossa, Ikuli sanoo.

Pitkäaikaissairaudessa jatkuva omahoidon vaatimus tai esimerkiksi diabetekseen liittyvät pelot voivat johtaa hoitoväsymykseen. Päivittäinen omahoidon vaade voi olla stressaavaa, mikä osaltaan voi nostaa verensokeria. Toisaalta verensokerin vaihtelut voivat myös vaikuttaa mielialaan. Diabeetikko syyllistää itseään herkästi.

Ikuli puhuu itsemyötätunnon tärkeydestä. Siitä, että illalla nukkumaan mennessä voisi ajatella, että tänään olen pitänyt itsestäni riittävän hyvää huolta.

– Psykologina korostan toivoa. Vaikka nyt tuntuu pahalta, niin tämän kanssa on mahdollista pärjätä. Ei ole huono asia, että potilaassa herää kaikenlaisia tunteita, Ikuli sanoo.

Diabeteksessa kaikki ei ole hallittavissa eikä kontrolloitavissa. Stressi nostaa sokeriarvoja, mutta potilaalle ei kannata sanoa, että lopeta stressaaminen.

– Juuri tämä tekee psykologin työstä diabeetikoiden kanssa niin kiinnostavaa. Ei ole yhtä keinoa, joka ratkaisisi potilaan huolet. Psykologina miellän itseni asiakastyön tekijäksi. Minä ja potilaat mietimme, miten sairauden kanssa tulisi toimeen niin, että se kuormittaisi mahdollisimman vähän ja voisiko voimavaroja jotenkin vahvistaa.

Vuoden psykologi -palkinto nostaa esiin taitavia psykologeja, jotka tekevät tärkeää ja vaikuttavaa työtään usein mediajulkisuudelta syrjässä. Psykologiliitto myönsi palkinnon nyt 25:ttä kertaa.

Kirsi Ikuli
- 46-vuotias Tampereen kaupungin diabetesvastaanoton psykologi, PsM
- Asuu Lempäälässä.
- Perhe: puoliso ja kaksi teini-ikäistä lasta