Tiedote 3/2017
Kuntapäättäjänä_Kuva kuntavaalien kampanja-aineistosta_700
Kuvitus: Kuvitellen

Psykologeille menestystä kuntavaaleissa

Ehdokkuudestaan kuntavaaleissa ilmoitti Psykologiliittoon kaikkiaan 25 psykologia. Heistä varsinaiseksi jäseneksi valittiin 9: Asikkala, Terttu Mäkinen, SDP; Hausjärvi, Päivi Pottonen, SDP (sit); Helsinki, Anna Vuorjoki, Vasemmistoliitto; Hyvinkää, Nina Pyykkönen, Vihreä liitto; Hämeenkyrö, Päivi Hiltunen, Suomen Keskusta; Kuhmo, Jaakko Mikkola, Kristillis-demokraatit KD; Petäjävesi, Nina Hirsiaho, Vihreät; Nokia, Niina Melkko, Vihreä liitto ja Vantaa, Minna Atiye, Vihreät.

Varasijalle valittiin 7 psykologia: Tampere, Janika Kunnari, Vasemmistoliitto; Turku, Laura Palmunen, Kokoomus; Kauhava, Tiina Taijonlahti, Kokoomus; Keuruu, Terhi Ala-Keturi, Suomen Keskusta; Kurikka, Erja Kivineva, Kokoomus; Lahti, Leena Sievänen-Pääkkönen, Vasemmistoliitto ja Vaasa, Pi Sundell, Ruotsalainen kansanpuolue.

Onnea vaalimenestyksestä ja voimia kuntatyöhön!

Pienten palveluntarjoajien toimintaedellytykset on turvattava

Psykologiliitto on antanut lausunnon sote-uudistukseen liittyvästä valinnanvapauslakiesityksestä. Lausunnossa kiinnitetään huomiota ammatinharjoittajien mahdollisuuksiin osallistua palveluiden tuottamista koskevaan kilpailuun tasaveroisesti suurten yritysten kanssa.

Katso uutinen kokonaisuudessaan täältä.

Harjoitteluopas on päivitetty

Psykologiharjoittelijoille, harjoittelun ohjaajille ja yliopistoille tarkoitettu Valtakunnallinen harjoitteluopas 2017 on ilmestynyt. Oppaaseen on lisätty tietoa muun muassa harjoittelijan tekemistä merkinnöistä potilasasiakirjoihin sekä työajan käyttämisestä yliopiston harjoittelunohjaukseen. Opas on tehty yhteistyössä harjoittelusta vastaavien opettajien kanssa.

Oppaan päivityksestä vastannut ja Psykologiliitossa opiskelijasihteerinä helmikuun loppuun saakka toiminut Annukka Niemelä suosittelee tutustumaan oppaaseen hyvissä ajoin ennen ohjaamisen aloittamista tai jo harjoittelupaikkaa etsiessä. Myös työnantaja voi oppaan lukemalla saada hyvän käsityksen siitä, mitä psykologiharjoittelijan ottaminen töihin käytännössä merkitsee.

”Psykologiharjoittelija on usein organisaatiolle hyvä investointi: suhteellisen pienellä summalla saa jo melkein valmiin psykologin töihin”, Niemelä sanoo.

Katso päivitetty harjoitteluopas täältä.

Opiskelijoita neuvoo Psykologiliiton opiskelijasihteeri Lisa Holopainen, lisa.holopainen@psyli.fi, puh. 040 172 0214 ma–to klo 16–18.

Ay-maksut on lisätty netissä oleviin veroehdotuksiin

Vuoden 2016 paperisista veroehdotuksista voi puuttua ay-maksut verottajan ongelmien vuoksi. Ay-maksut on lisätty netissä oleviin veroehdotuksiin.

Oma veroehdotus tulee tarkistaa ja tehdä tarvittavat muutokset osoitteessa vero.fi/veroilmoitus. Omia tietoja pääsee katsomaan ja muuttamaan muun muassa henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.

Sote-uudistuksen haasteet puhuttivat Kuopiossa

Sote- ja maakuntauudistuksen haasteita pohdittiin Kuopiossa järjestetyssä seminaarissa 20.3.2017. Seminaariin osallistui Pohjois-Savosta, Keski-Suomesta, Pohjois-Karjalasta ja Etelä-Savosta kaikkiaan 100 henkilöä. Lue Hannu Pajusen kooste seminaarista täältä.

Törmäytystä yrittäjille ja itsensätyöllistäjille

Suomen Yrittäjät on käynnistänyt Suomen ensimmäinen pk-yritysten ja startup-yritysten törmäytysohjelman. Se alkaa 4.5.2017 Helsingissä Arctic15-tapahtumassa. SME x Startup -ohjelmasta hyötyvät niin pk-yritykset kuin startupit. Lisätietoa: Joonas Mikkilä, järjestöpäällikkö, Suomen Yrittäjät, p. 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi.

Keskustelutilaisuus SuomiAreenassa

Psykologiliitto järjestää keskustelutilaisuuden Porissa järjestettävässä SuomiAreena-tapahtumassa avajaispäivänä 10. heinäkuuta klo 10–11.15 kauppakeskus Puuvillassa. Tilaisuuden juontaa uutisankkuri Kirsi Alm-Siira, jonka johdolla käytävässä paneelikeskustelussa esitellään psykologin työn laaja-alaisuutta, vastuullisuutta ja merkitystä koko yhteiskunnalle. Tilaisuuden tarkempaa ohjelmaa valmistellaan parhaillaan työryhmässä.

Liiton keskustelutilaisuus on avoin kaikille. Tilaisuus tulee olemaan myös nähtävissä striimattuna verkossa. Linkki striimaukseen ilmoitetaan myöhemmin. SuomiAreenan järjestävät yhteistyössä MTV3 ja Porin kaupunki. Pori Jazzin kanssa samaan aikaan järjestettävän SuomiAreenan teema on Suomi 100. Lisätietoa: suomiareena.fi.

Psykologi lainaan Seinäjoella

Vaasan psykologiyhdistys Vapsy järjesti 5.4.2017 avoimen ja maksuttoman yleisötapahtuman Psykologiliiton 60-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Seinäjoen kirjastolla. Tapahtumaan kuului ensin "Lainaa psykologi" -osuus, jossa ihmiset saivat kysellä eri sovellusaloilla työskentelevien psykologien työstä. Lisäksi psykologi ja psykoterapeutti Heli Nurmi piti luennon aiheesta "Hoida mieltäsi – ehkäise uupumus".

"Kokonaisuutena tilaisuus oli varsin onnistunut. Se toi hienosti psykologien osaamista esille. Onnistumisen edellytys oli ehdottomasti paikallisten psykologien innostus lähteä kertomaan työstään ja osaamisestaan. Ihmisille syntynyt kokemus siitä, että psykologin osaamisesta on heille hyötyä ja apua, on mainiota profiilin nostatusta", Vapsyn puheenjohtaja Marjo Toivonen kertoo.

Lue Toivosen kirjoittama juttu kokonaisuudessaan täältä.

Psykologit mediassa

6.5.2017 Psykologit mediassa klo 12–18 Tieteiden Talolla Helsingissä. Nuorten Psykologien Verkosto NPV ja Helsingin psykologiyhdistys Hepsy järjestävät tilaisuuden yhteistyössä Psykologipalvelu Poijun kanssa. Ohjelmassa ovat muun muassa mediaesiintymiseen, viestintään ja uskaltamiseen liittyvät työpajat, joissa osallistujat pääsevät halutessaan kokeilemaan kehtaamisensa rajoja. Ilmoittaudu mukaan täällä.

Sote-seminaari Pirkanmaalla

Pirkanmaan alueen psykologeille järjestetään Sote-seminaari tiistaina 2.5. klo 12.00–16.00 Attilan Auditoriossa (os. Yliopistonkatu 38, 33100 Tampere). Aiheena psykologien asema tulevassa sote-uudistuksessa. Tilaisuus on osallistujille maksuton. Tarkempaa tietoa tilaisuudesta tulee myöhemmin, mutta merkitse tapahtuma jo nyt kalenteriin.

Katso lisää psykologian alan tapahtumia täältä.

Esimiesverkosto-gallup  700 x 983 px

Esimies: Osallistu kyselyyn

Akavan ja sen jäsenliittojen yhteinen Esimiesverkosto järjestää kaikille esimiesjäsenille suunnatun gallupin, jonka tarkoituksena on kerätä kokemuksia esimiestyössä tarvittavista tärkeimmistä taidoista sekä esimiestyön palkitsevuudesta. Gallupiin vastataan nimettömänä. Kysely on avoinna 19.–29.4.2017. Esimiesverkosto julkistaa gallupin tulokset toukokuussa.

Tuloksia käytetään Akavan Esimiesverkoston toiminnan kehittämiseen ja sen avulla nostetaan esiin esimiestyön merkitystä. Tulokset julkaistaan toukokuussa.

Vastaa kyselyyn täällä.

Psykologin 3 2017 kannet_netti

Psykologi 3/2017 on ilmestynyt

Uusimmassa Psykologi-lehdessä Laura Blomqvist kertoo seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta, psykologin työ on leveää valtionhallinnon leivissä ja Maltan kansalaisyhteiskuntafoorumin korkealentoiset puheet on saatava käytäntöön.

Entä mitä psykologi haluaisi tietää neurofeedback-terapiasta? Och vem ska trösta hjälparbetaren?

Katso tämä ja paljon muuta uusimmasta lehdestä.

Vesa Nevalainen_uutiskirje_Kuva Mauri Helenius2
Vesa Nevalainen. Kuva: Mauri Helenius
Kalle Partanen_Kuva Jaakko Stenros_Uutiskirje

Kalle Partanen. Kuva: Jaakko Stenros

Tervetuloa Psykologiliiton Facebook-ryhmiin!

Psykologiliitossa toimii yli 40 Facebook-ryhmää. Lisäksi puheenjohtaja Annarilla Ahtola ottaa omalla sivullaan kantaa ajankohtaisiin psykologian alan asioihin. Valitse omat ryhmäsi, liity seuraajiin ja ota osaa keskusteluun täällä.

Bulevardi 30 B 3, 00120 Helsinki
Puhelin (09) 6122 9122